Moje publikacje


Artykuł „popełniony” przez mnie na potrzeby Aktywnej Grupy Żeglarzy – krótkie podsumowanie manewrów mazurskich…

Manewry w pigułce – Wujek Dobra Rada

Co prawda już po sezonie (dla większości, niektórzy, jak „Kajak”, zamierzają jeszcze popływać…), ale krótka przypominajka dotycząca typowych mazurskich manewrów. Na tapetę bierzemy cumowanie w porcie (przystani), odcumowanie, kładzenie i stawianie masztu. Z praktyki Rejsów Arkowych – w 99% się udaje… W telegraficznym skrócie: lista kontrolna czynności + słowo od Wujka Dobra Rada.

Bardziej doświadczonym czy opływanym żeglarzom mogą się te porady wydawać proste i nic nieznaczące, ale dla tych „co pierwszy raz”, dla tych „co zapomnieli” będą w sam raz.

WYJŚCIE Z PORTU (ODCUMOWANIE), ODEJŚCIE OD POMOSTU

  1. Przygotuj sobie koncepcję manewru wraz z manewrem awaryjnym.
  2. Włącz silnik (niech się przez chwile rozgrzeje).
  3. Wyznacz osoby do obsługi stanowisk (szczególnie odbijacze) i wytłumacz dokładnie co dana osoba będzie robić i jak zamierzasz wykonać manewr.
  4. Przygotuj się do oddania cum; rozejrzyj się czy nie będziesz nikomu przeszkadzał w manewrach.
  5. Oddaj cumy.
  6. Odejdź na MAŁYCH obrotach silnika na jezioro i sklaruj jacht (kotwica, cumy, odbijacze).
  7. Rozejrzyj się czy komuś nie będziesz przeszkadzał podczas stawiania żagli i czy masz odpowiednią ilość miejsca na taki manewr.
  8. Wejdź w linię wiatru i postaw żagle.
  9. Odstaw silnik.
  10. Klar na linach i jachcie.

 

WUJEK DOBRA RADA

Każdego ranka przed wypłynięciem sprawdź poziom paliwa, rozgrzej silnik chwilę na wolnych obrotach. Silnik opuszczony – śruba w wodzie. Nie zapalaj silnika podniesionego (na sucho) – niszczysz pompę wodną. Rozgrzany silnik jeśli zgaśnie podczas manewrów, to na pewno odpali po pierwszym szarpnięciu. Jeśli silnik ma zbiornik opadowy – dolej paliwo

Czytaj cały artykuł na www.zagle.pogodynka.pl